neděle 15. února 2015

Můj pohled na Padesát odstínů šedi



Krásný večer dámy a slečny, zkrátka milé ženy!

Padesát odstínů šedi se ke mně v knižní podobě nedostalo. Ne že by ze mě byla slabá knihomolka se záští k delšímu příběhu než je bulvární pojednání na super.cz. Jen mě odradila od bible sexu mohutná vlna selfíček, která zaplavila facebook jako zákeřná choroba. A už vůbec ze mě nebyla nedočkavá fanynka, která by hltala každý článek v médiích o připravovaném zakázaném ovoci, kde se ruce svazují kravatou. Dva dny před premiérou jsem si smyslela, že bych i já mohla obohatit statistiky návštěvnosti erotického trháku a zároveň přispět do pokladny kinematografie.

Docela mě znepokojilo, když kolem mě probleskl titulek, že už 80 tisíc lidí v republice má koupeno lístky na Padesát odstínů šedi.
„Zbyde na mě vytoužený podíl erotické fantazie?“ hlodalo mou mysl.
V přeplněném sálu brněnské Cinema city už si nešlo vybírat, ale ve třetí řadě se na mě přece jenom dostalo erotické fantazie. Před žhavé filmové plátno s jasnou převahou usedly ženy.
V tom zástupu vysokých podpatků, vyšperkovaných outfitů, výrazného make-upu, směsice vůní a originálních výčesů jsem si říkala: „Jsem tady správně? Že by místo promítaní filmu, byla na programu velkolepá módní show?“
S nahým líčením očí a o to víc s hustým závojem řas, rudými rty zapadla jsem do celé galerie kino osazenstva. V přiléhavých minišatech, na vysoké noze jehlových střevíců jako bych demonstrovala mrazivé teploty ve večerních hodinách.

Ovládl mě testosteron. Film se rozjel jako velkolepá romance a ptala jsem se sama sebe: „Tak ksakru kdy už přijde ten nespoutaný sex?“
Zprvu nevinně vyhlížející příběh, líčící studentku literatury Anastasii s nízkým sebevědomím jako šedou myš, která se v květinkové halence vydává vyzpovídat pro studentský časopis miliardáře Christiana Greye. Jakmile vstoupí do sídla Greye, kde se snoubí úspěch a dokonalost necítí se dobře. A třeba si i uvědomí, že ta květinková halenka nebyla úplně správná volba. Sebejistý i chladný projev Christiana ji vyvádí z míry a zároveň velmi přitahuje. Záliba ostýchavé dívky v okusování konce tužky i jeden pohled do očí a je z toho láska jako z červené knihovny. Osud či miliardářské kontakty zavedou mladíka do železářství, kde Anastasia pracuje, aby jí nenápadně a samozřejmě ve vší počestnosti popostrčil navštívenku se svým telefonem. Samotná spolubydlící Anastasií podporuje v prozatímním platonickém románku. Dívka v neukočírované chvilce pod parou mejdanového řádění volá Christianovi. Ten jako opravdový hrdina z disneyovek přijíždí vysvobodit svou princeznu ze spáru kamaráda, který se jí zrovna rozhodl vyznat lásku. Odmítnutý nápadník měl určitě tolik plánů jen ne skončit na studeném betonu se zlomeným nosem.

Miliardář musí předvést své nastřádané hračky a kromě nablyštěných fár, která jsou, prioritou luxusu proletí se s vyvolenou dívkou v helikoptéře. Anastasia je polapená v sítí a s vážnou tváří poraněné laně ptá se svého ochránce, jestli se budou dneska milovat. Nakonec se mu svěří, že je ještě panna.

Ano, ve vzduchu kinosálu byl, cítit první milostný akt. Konečně! Christian ukončil její dlouhé čekání a její kamarádka okamžitě postřehla změnu, jakoby jí četla z čela nápis – SVĚTE, UŽ NEJSEM PANNA! Tímto skončila velká romance a Christian poodhaluje svou temnější stránku, kde se nemiluje, ale tvrdě šuká od pátku do neděle. Christian zasvěcuje Anastasií do tajů své herny, kde za zavřenými dveřmi se nehraje Xbox, ale představuje síň přání pro ty nejnemravnější touhy. Setkání, kde Anastasia s Christianem probírají obchodní kontrakt světa oddanosti dominanta a submisiva na mě nejvíc zapůsobila a to ani ze sebe nemuseli ztrhat oblečení.

Jakmile skončila sladká romance, tak hlavní představitel upustil od gentlemanství a stal se partnerem, který Anastasii pronásleduje na každém kroku, až to bylo tak trochu děsivé. Padesát odstínů zmarů úspěšného podnikatele představuje v lepším světle jeho srdcervoucí příběh z dětství.

Hledištěm se nesl častý burácející smích, který zpochybňoval erotický náboj filmu. Dakota Johnson v roli Anastasií mě svým hereckým výkonem přesvědčila vyznáním k nenápadnosti až bych jí uvěřila, že i v civilu je naivně vyhlížející šedá myš. Erotické scény byly natočené s noblesou uměleckého díla. Otevřené konce u filmů někoho mohou iritovat. Mě to naopak baví, protože jak život mnohdy nepíše happyendy, tak stojí za to potrápit i dokonalé filmové hrdiny. Knižní trilogie však jasně naznačuje na další pokračování, s kterým se bude muset poprat režisérka Sam Taylor-Johnson. Hudba, která doprovázela celý film, se mi velice zamlouvala a mezi interprety pobrukovala i moje oblíbená Beyonce.
„Říkám ti nic moc a ještě k tomu ta Anastasia měla malé kozy…“ zaslechla jsem štěbotání kamarádek, když jsem hledala v kabelce kapesník.

Padesát odstínů šedi:

  • panna, která si svůj “věneček“ strádá pro miliardáře; 
  • úspěšný podnikatel, který v nenápadné dívce najde X-tou otrokyní pro jeho chlípné hrátky; 
  • přehlídka luxusu a značek, kde nechybí nahryzané jablko Apple; 
  • tajemná herna, kde místo X-boxu kralují sado-maso pomůcky; 
  • přísná pravidla oddanosti; 
  • romanci jako z červené knihovny střídá erotické napětí 
  • a na humor se nabalují vzlyky nepochopení a bolestivý výprask; 
  • ale především je to milostný příběh, kde bolest znamená slast!


Moje milé čtenářky, byly jste v kině na Padesát odstínů šedi? Nebo tento kult lechtivého snění jde mimo vás???



Žádné komentáře:

Okomentovat